Sinds ik in 2010 het tekenen en schilderen weer oppakte, is mijn stijl behoorlijk ontwikkeld en veranderd. De laatste jaren kan ik zeggen dat ik echt een herkenbare, eigen stijl heb voor mijn schilderijen en illustraties. Maar hoe is het ooit begonnen in 2010? Nou, dat zal ik je vertellen. Met potlood, papier en waterverf…
Aquarellen in fantasy stijl
Hoe het ook alweer precies ging weet ik niet meer. Volgens mij had ik een boek gekocht over het schilderen van elfjes door Linda Ravenscroft. Op een middag besloot ik een elfje te gaan tekenen. Dit beviel zo goed, dat ik haar ook mooi wilde ‘inkleuren’. Ik wilde wat experimenteren met waterverf, en pakte mijn verfdoos erbij. Voor ik het wist stond daar een sereen Maan elfje op papier.

© Studio FrankenSaers

© Studio FrankenSaers

© Studio FrankenSaers
De achtergrond bestond uit een maanvorm waarin ik een glas-in-lood effect wilde, wat ik maakte door zout over de nog natte verf te sprenkelen. Het effect is duidelijk. De aquarel was geslaagd en smaakte naar meer. Dus maakte ik in dezelfde stijl Avondrood en Paradijsvogel.

© Studio FrankenSaers
Maar ja, steeds maar hetzelfde gaat ook vervelen, dus begon ik minder te aquarelleren, en meer te doen met acrylverf. Bloeiende Orchidee en Vlucht van de Monarch kwamen erbij, net weer in een wat andere stijl. Ook met aquarel techniek, maar ik begon hier meer een mix te maken van verschillende mediums als waterverf met potlood, of waterverf met acrylverf.
En tussendoor begon ik ook met digitaal tekenen, nadat ik op een zomerse middag op het balkon had zitten schetsen, en ineens een klein draakje mij aanstaarde vanuit mijn schetsboek. Kelvin werd mijn eerste van een serie digitale draakjes.
Een andere digitale tekening die ik maakte, ook naar aanleiding van een schets, was het Witte Wief. Op deze illustratie is duidelijk te zien dat ik nog een beginneling was op het gebied van digitaal tekenen. Scheve ogen die niet in verhouding staan, lelijk afgewerkte lijnen… Maar je ziet hier al de omslag naar grotere hoofdjes en grote ogen. Ik werd in deze tijd gegrepen door de stijl van Jasmine Beckett Griffith, een Amerikaanse lowbrow kunstenaar.
© Studio FrankenSaers
© Studio FrankenSaers
De overstap naar acrylverf schilderijen

© Studio FrankenSaers
Langzaamaan begon ik mij steeds meer te ontwikkelen op schildergebied. Ik vond het aquarelleren leuk, maar het duurde mij te lang voor ik resultaat van mijn werk zag. Dus ik begon te experimenteren met acrylverf. De echte schilderijen kwamen om de hoek kijken. Zo maakte ik in mijn draakjes serie het Kersenbloesem draakje, nu voor het eerst met acrylverf in plaats van digitaal.
Ergens rond deze tijd begon ik schilderlessen te volgen bij Atelier Jan Naezer in Rijswijk. Ik wilde namelijk meer weten over de glaceer techniek, het laag over laag aanbrengen van transparante verf.
Uiteindelijk heb ik drie jaar lang met veel plezier lessen gevolgd bij Jan, en deze hebben mij geholpen bij mijn verdere ontwikkeling op zowel teken- als schildergebied.
Schilderijen met een diepere gedachte
In 2012 was er nóg een omslag. Tekende en schilderde ik eerst met name gewoon mooie plaatjes, nadat bij mijn moeder de diagnose kanker werd gesteld, kwamen diepere gedachten en betekenissen mijn werk insluipen. Het werd een emotionele uitlaatklep. En dat is het gebleven. Soms probeer ik nog wel schilderijen te maken gewoon ‘voor de leuk’, maar ik heb hier minder voldoening van dan wanneer ik een gedachte of een emotie op het papier of op het canvas heb gezet. En ik denk dat dit goed te zien is in het werk wat ik nu maak. 🙂

© Studio FrankenSaers

© Studio FrankenSaers

© Studio FrankenSaers